Enhver erhvervsdrivende som ikke har ansat egen eller ekstern bogholder, men som derimod selv står for bogføring og regnskab, ved om nogen, hvor tidskrævende og ikke mindst, til tider, frustrerende det kan være at sidde og balancere med tal og regnskaber. Digital bogføring er her nøgleordet. Automatisk bogføring gør det nemt og hurtigt at holde styr på finanser og regnskab, særligt for de mindre og mellemstore virksomheder, der, som tidligere nævnt, selv skal sidde med denne den.

Automatisk bogføring findes blandt andet i programmet Stackss. Stackss er et regnskabsprogram, som ligger online, hvilket vil sige, at det ikke er nødvendigt at have liggende lokalt på computeren. I og med det ligger online, er der også den fordel, at man er sikker på altid at have den nyeste version, da programmet blot opdateret via serveren; online. Programmet er baseret på Dynamics fra Microsoft, og det går således i perfekt kompagniskab med eksempelvis Microsoft Office 365, som flere og flere virksomheder i dag bruger som deres foretrukne IT-platform.

Stackss er sådan lavet, at man som regnskabs- og økonomiansvarlig ret nemt erhverver sig det overblik, der skal til for, at få regnskabet lavet. Programmet er rollebaseret, hvilket betyder, at det til sammenligning med andre, lignende programmer, er langt nemmere og intuitivt at benytte sig af. At programmet er rollebaseret betyder, at den medarbejder som skal arbejde i programmet, får sin adgang hertil via en given rolle. Medarbejderens rolle er baseret ud fra medarbejders jobfunktion, som igen er tilpasset i programmet ud fra ikoner, adgange, skærmbilleder og meget meget mere. Det betyder også, at frustrationer, fejl og spildtid nedbringes, og det giver værdi for både virksomhed og medarbejder.

De roller som man kan tildeles i programmet er ‘ejer/direktør’, ‘bogholder’ og ‘sælger’. Med ‘ejer/direktør’-rollen får man et komplet overblik over hele virksomhedens økonomi. Med ‘bogholder’-rollen har man et overblik over de fakturarer, som skal faktureres, hvor mange penge der er skyldigt hos kunderne og ikke mindst leverandørerne. Med ‘sælger’-rollen har man overblik over de tilbud, man har lavet og sendt ud til kunderne, ens kunde- og salgshistorik samt hvilke kunder, der i en periode ikke har købt noget. På den måde får man altså det komplette overblik til at skabe mersalg og frigive tid, hvilket i sidste ende kan betyde mere indtjening for virksomheden.